Haabet

Haabet

INSTRUKTØR: RASMUS ASK / DRAMATIKER: BRIAN WIND-HANSEN / SCENOGRAF: LAURA RASMUSSEN / LYDDESIGN: IDA JACOBSEN / LYSDESIGN: SÚNI JOENSEN / MEDVIRKENDE: THOMAS JACOB CLAUSEN RØNNE, CONNIE TRONBJERG, KLAUS ANDERSEN, OLE SØRENSEN, MARIE LYDIE MELONO NOKOUDA OG SHEBA MIKKELSEN HUNTER

Året er 1803. Fregatten Haabet stævner ud på en fatal sejlads, der skal bringe slaver fra Guldkysten i Afrika til de danske sukkerplantager i Caribien. Undervejs udbryder der mytteri, og en række menneskeskæbner bliver ændret for altid.

HAABET er frit baseret på Mich Vraas roman af samme navn. En roman, der skildrer den danske slavehandel i al dens gru fra 1787 til 1825, og som både rummer ondskab og kærlighed, frygt og ikke mindst håb.

Teatret Møllens udgave er baseret på hovedpersonernes korrespondancer, dagbogsoptegnelser og logbøger, der tilsammen er med til at skabe en tankevækkende, spændende og ikke mindst barsk fortælling om dengang, hvor Danmark handlede med slaver og brugte dem til sukkerproduktion på De Vestindiske Øer.

Teatret Møllens egenproduktion
  • Genre: Historisk drama
  • Aldersgruppe: Fra 15 år
  • Varighed: Ca. 120 min. inkl. pause

Pressen skrev

  • "... Uanset hvor rummelig man opfatter sig selv, bliver man uden tvivl udfordret på sin medmenneskelighed. Der er nemlig sjældent kun én sandhed, og når virkeligheden bliver sat op foran os i levende live, bliver den det spejlbillede, som vi behøver for at kunne kende os selv. Og ja, det er vel præcis sådan, teater skal være." - Morten Hede, Jyllands-Posten
  • "'Haabet’ er en visuel perle om slavehandlens mørke skygge" - Trine Wøldiche, Iscene
  • "Smuk, smuk og enkel scenografi og gode skuespillere. Vil især gerne fremhæve debutanten Sheba Mikkelsen Hunter, der virkelig skinnede. Som så mange andre historier om den tid, er nogle karakterer lidt i unuancerede i forestillingen - men måske var verden bare mere sort/hvid dengang?" - Kulturnørden
  • "Teatret Møllen fra Haderslev præsterede det sublime og sendte publikum hjem til nogle dage med refleksion og eftertanke om danskernes slavehandel..." - Kristian Pallesen, JydskeVestkysten Sønderborg
  • "Som teater er det øjenåbnende og stimulerende: Vi ser scenen som dæk og underdæk lukket inde af skibets tovværk, i næste øjeblik tovværket som afspærring og fængsel på Øerne." - Gregers Dirckinck-Holmfeld
  • "Teatret Møllen har med HAABET skabt et stort tankepirrende værk, der ikke blot hører blandt deres bedste, men også bør regnes for et af de vigtigste." - CPHCulture, Michael Søby
  • "Autentisk og rørende" - Kulturkongen
  • "Ingen tvivl om, at et vigtigt tema i forestillingen er den rå og totalt umenneskelige måde, fortidens slaver blev behandlet på." - Christian Rimestad, Horsens Folkeblad
  • "Det er stærkt i syv kvarter at kunne fastholde en intens forbindelse mellem scene og publikum, men det lykkes uden et eneste udfald." - Carl Skøtt
  • "Det første ord, jeg tænker på, når jeg overvejer denne forestilling, er tankevækkende. Det er lige, hvad denne forestilling er. Den sætter tanker i gang, blandt andet om hvordan mennesker er blevet behandlet igennem tiden." - Ungt Teaterblod, Sanne Halkjær Hebsgaard
  • "'Haabet' er den stærkeste forestilling længe set fra Teatret Møllens hånd. Godt nok er historien baseret på Mich Vraas roman om den danske slavehandel på De Vestindiske øer i sig selv en barsk omgang, men Møllen dramatiserer fortællingen, så den stritter af nerve." - Michael Mogensen, JydskeVestkysten Haderslev